MADELEINES PERSONLIGA BLOGG

Alla inlägg den 14 augusti 2010

Av Madeleine - 14 augusti 2010 20:30

Vid frukost imorse landade vi framför tv.n och började titta på en film som precis började. Jag kände igen den, hade sett lite av den vid ett annat tillfälle men sen tänkt att det verkade vara en konstig film. Men nu blev jag nyfiken och ville se, så vi såg klart hela filmen. Det var nog fel film att starta dagen med då den inte direkt är en munter film men jag ville se den ändå, det var något som intresserade mig. Det var ämnet, den handlar om mobbning. Ett alltid lika aktuellt ämne i världen, tyvärr. Och jag blir lika förbannad varje gång! Jag hatar verkligen mobbning och kan kämpa för det ämnet tills jag dör. Läs mer om mobbning här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning

Läs om Aspergers syndrom här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom


Om filmen:

Ben är vad vi vanliga, normala, människor kallar för speciell. Han är inte riktigt som oss andra. Ben har aspergers syndrom och han lider av det varje sekund. Hans inre monolog förklarar livet framför honom, men hans yttre är tyst och osäkert. Han har alltid varit mobbad i skolan och de som kallar sig för hans bästa vänner är egentligen hans värsta plågoandar. Ben flyr in i en datorvärld där han kan vara som han är utan att bli missförstådd. Som hjälte i ett rollspel kan han bekämpa sina fiender på lika villkor och få den respekt han förtjänar. Det är också där han finner sin själsfrände Scarlite som tillsist blir hans definitiva räddning.


En dag händer något i skolan Ben går på. När läraren lämnat klassrummet verkar det som att alla kvarvarande elever går tillbaka till ett primalt tillstånd och vad de gör med Ben, knäcker honom en sista gång. Det blir den här dagen som gör att Ben tar sista steget mot att tysta sitt liv för gott och på så sätt äntligen få tyst på oljuden.


Källa: Film.nu, http://film.nu/filmrecensioner/ben-x/0815.film

Läs mer om filmen på Imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0953318/



Jag kan inte med ord beskriva hur arg jag blir när jag ser hur elaka människor kan vara mot en annan människa. Och jag kan inte för allt i världen förstå anledningen till att mobba en oskyldig människa. Tycker du som jag så tycker jag att du ska försöka agera på något sätt om du ser att mobbning händer framför dina ögon. Tillsammans kan vi stå starka! Istället för att dra ner varandra..stötta varandra.


/M

Ovido - Quiz & Flashcards